TIPS DIET YANG ORANG JARANG TAHU

by - 4:58 PM

Hari ini uniqika amat bermurah hati untuk berkongsi tips diet yang xbiasa kita dengar. Masalahnya, aku ni diet sgt ke? Huhu… xpe2, sharing is caring.


budak ni tak diet. tp xpe lah dia comey.

 
BUAH OREN MENAHAN RASA LAPAR
Kena mention ke kajian kat university mana? X pyh la…
Gelatin (sejenis serat) yang terdapat pada lapisan putih buah oren boleh menahan rasa lapar dalam masa 4 jam.69 kalori dalam oren mengandungi 4gm serat iaitu 16% memang diperlukan oleh tubu setiap hari. Jd, kalo lapar, makanlah oren. Kurangkan makan nasik.

PILIH DAGING BURGER
Kalo bleh xpayah la makan burger. Tapi, kalo dh mengidam sgt nk wat mcm mana kan? Pilih daging burger yang isinya agak gelap. Hindari yang warna merah muda. Ini kerana daging wrna merah mudamenandakan bahawa lemaknya sudah meresap jauh ke dalam daging.jadi, tak bagus utk system pencernaan. Seboleh-bolehnya tak payah la makan burger ni. Tak bagus utk diet.


CARA DUDUK MASA MAKAN
Bersilalah ketika makan. Makan di atas lantai adalah lebih baik kerana ia memantau jumlah makanan yang masuk ke dalam perut. Dekatkan peha ke perut kerana ia menghalang perut daripada menerima makananmelebihi kadar yang sepatutnya.

JILAT LEBIHAN MAKANAN PADA JARI
Macam geli jer kan? Huhu… Sebenarnya ia sangat baik untuk menghadamkan makanan yang diambil. Enzim-enzim yang ada pada celah jari semasa anda menyuap makanan berkesan aktif untuk mempercepatkan proses penghadaman dan membantu membantu mengurangkan jumlah lemak yang ada pada badan.

OUT OF SIGHT, OUT OF MIND
Letak makanan yang berkhasiat di tempat yang anda mudah nampak. Contoh, susun buah-buahan dalam peti ais tuu supaya mudah dinampak. Makanan yang kurang ishat plak, osrok-sorok la skit. Cara ini bkn shj bagus utk diet, tp bagus jgak untuk elakkan adik anda atau anak2 sedara anda ddari memakan makanan kegemaran anda (aku slalu buat cenggini)

MINUM TEH HIJAU
Teh hijau boleh meningkatkan jumlah kalori yang dibakar oleh tubuh kita. Satu cawan teh hijau utk sehari.

MAKAN KISMIS SEBELUM BERSENAM
Kismis mengandungi antioksidan yang membantu memerangi radikal bebas yang terhasil ketika sdang bersenam

WAKTU IDEAL UTK BERSENAM
Latihan 2 minggu sebelum period memungkinkan berat badan lebih cepat turun. Ini adalah kerana hormone meningka ketika itu dan ia amat memerlukan tenaga(proses ini di ambil dari lemak). Tapi tubuh anda hanya sedikit mengeluarkan peluh yang boleh membuatkan anda mudah letih. Owh, cara ni hanya utk perempuan.

Kalo ada jgak yg cakap ‘ek eleh stakat tips mcm ni, aku pon tau,’ mungkin anda suka membaca. Sbb bagi aku, aku jarang dengar tips2 ni. Yang aku biasa dengar, ‘jangan makan slps pkul 7,’ ‘kna breakfast,’ ‘jangan skip meal’.

Aku dapat tips2 ni dari buku Rahsia Diet. Kalo ada yang suka , nnt aku share lg.

Sampai di sini sahaja sesi sihat bersama uniqika. Kita kembali lg di lain hari. Pesanan saya, ‘satu sudu sudah cukup, kurang lebih baik!’ salam ceria, bye. Assalamualaikum

shesays: maaf. kekurangan gmba. ni update ni pon dlm kesibukan jgak.

You May Also Like

11 comments