MANFAATKAN FACEBOOK SEMAKSIMA MUNGKIN

by - 1:03 AM

Di hari raya yang mulia ini, rase macam nak buat entri yang berpekdah untuk kebanyakan orang yang baca. Oh, mungkinkah aku da insap? *sigh* Meh, aku nak share skit apa yang aku tau. Rasenye da ramai yang tau. Sekarang ni kan dunia globalisasi, ramai yang celik IT, aku jer yang rabun IT (tak buta, juz rabun hokeyh).

Semua orang sedar facebook tu kepunyaan yahudi, tapi kita tetap gunakannya jugak atas sebab-sebab tertentu. Aku pun takleh nak nafikan yang facebook ni ada manfaatnya, tapi terpulang pada diri kita macam mana nak gunakannya. *awat ayat aku smuanya skema giler ni?? Macam mana nak elakkan perkara-perkara yang tak berpekdah dari fesbuk??

Fes, photo! Tak salah upload photo kenangan, tag2 photo. Aku pun suka kalo dalam gambar yang di tag tu ade muka aku (sangat tak suka bila ada yang men'tag' aku di atas photo 'cunnya'.. huhu..kegeraman di situ). Ada sesetengah orang, dia tak suka upload gamba sendiri, tp orang lain plak yang upload kan, dan tag untuk dia. Msti rase annoying kan? dun worry, anda bleh private kan gmba tu.

Caranya, mudah sahaja *macam iklan melanggan ringtone henpon la plak* Go to Account (kat atas tu), choose Privacy settings. Then kluar lah satu page yang korang bleh tuka-tuka ikut sesedap rase.

klik untuk membesar dengan sihat

Klik 'customize setting' untuk tukar privacy page anda. Aku bgtau briefly jelah. Senang je mende ni, asal pandai membaca suda.

Second, pengguannan third party widget *ke third widget party?aku da konpius* Ape-ape jelah, asalkan yang game-game, kuiz-kuiz tu. Minimakan penggunaan semua tu. Kalo da mula, mesti anda akan addicted. Jadi, seboleh-bolehnya jangan guna. *aku pon terjebak jgak kadang-kadang*. Guna Friend finder jelah. 

Yang penting, anda tau ape tujuan anda ada fesbuk ni. Macam aku, aku guna fesbuk untuk cari kawan-kawan lama, keep in touch ngan kawan-kawan, femili, cikgu, itu sahaja. Cari kawan baru nelalui fesbuk pon kalo bleh tak nak. Aku lebih suka mulakan perkenalan dalam dunia nyata, bukan secara alam maya atau adamaya. Fesbuk2 ni tak releven la untuk cari kawan baru. Bukan tak nak meluaskan kenalan, tapi cuba fikir, dalam fesbuk kemain mesra, tapi kat luar sombong tahap diva meletop. Geram tak?!

nota kaki size9 : nanti aku nak bagi perutusan hari raya, tak nak la dalam entri ni. Lain hari yea!

You May Also Like

3 comments