Someone I may rely

by - 12:15 AM

I'm turning 23 this 8th April.*yeah, wish me please* I know at some point this is not good.I am an adult now.I always imagine that an adult need to drive by themselves, need to pay bills, need to shopping groceries for  a month, need to use ATM, CDM or all machine available. Aku sentiasa rasa semua kerja ni kerja orang dewasa. And I think I'm big enough if  I does so, or I am an adult and have to do all of  that. 

Then, I need to work, and  gain money, and built my own life. And I need to be one unit of human. -which means takde orang tolong aku- Nightmare!!! 
Okey, I need time. Perlu masa untuk satu transisi baru ni  ok. 

Dan bila fikir pulak, kerja tu penat. Pagi sampai ke malam. K, I'm not ready for this. Penat weyh walaupun kerja bukan yang perlu membanting tulang, membanting otak dan emosi je, tapi cukup memenatkan. Aku cuba membayangkan macam mana aku perlu bangun pagi-pagi, bersiap gi kerja pastu kena berperang dengan jammed, crowded. I hate it. I hate it!! Nanti balik kerja dah memang penat kena tempuh jammed lagi pastu lapar kena cari makan. By the time sampai rumah dah penat fikir nak mandi and tidoq jaa.. 

Consequently, I always thinking that a husband might change my life. Macam mana tu? Yelah, kalau dapat kawen ngan laki kaya kan untung dah takyah gi kerja. Yeay yeayy. Or aku pegi kerja jugak tapi laki aku adalah bos aku. So takyah susahh susah masuk awal balik pun takyah lambat. Takpun laki aku sangat baik dan sanggup hantar aku pi balik kerja.

Untuk masa ni kan, aku tak banyak fikir masa depan sebab aku takut nanti dah jumpa jodoh kang semua plan aku berubah. Kan dah susah nak kena plan balik semuanya. Dan aku sangat berharap laki aku akan dapat memudahkan banyak kerja aku. Seriously. I am a typical malay girl yang dalam novel yang agak pemalas dan harap bulan jatuhh ke riba. Dan aku harap sangat dapat laki pun perfect , good2 macam dalam novel. Hihihihhihihi.... Impian tinggi sangat2.

Tapi kan, bila aku fikir secara matang dan secara islamiknya, why I always bother about my jodoh? Kenapa aku ingat dengan kawen tu dapat mengubah aku? Kenapa aku ingat kawen tu adalah escapism dari semua masalah? Padahal Allah ada kuasa yang lebih besar. Allah yang tentukan jalan hidup aku. Kalau Allah decide nak tarik nyawa aku instead of temukan jodoh aku dulu macam mana?

Aku terdiam.



You May Also Like

0 comments